[transmediale] @ Pariser Platz: Paik, Kempelen, DDR, Edition Edison

transmediale info at transmediale.de
Di Jan 2 15:05:50 CET 2007


Please see below for English version

**************************************************
Newsletter vom 2.1.2007

transmediale.07
unfinish!
31.1. - 4.2. 2007
Akademie der Kuenste
Berlin, Hanseatenweg 10

transmediale @ Pariser Platz
**************************************************

1. transmediale @ Pariser Platz
2. Nam June Paik: There is no rewind button for life
3. Kempelen - Zwei Maschinen
4. Medienkunst in der DDR?
5. Edition Edison

**************************************************
1. transmediale @ Pariser Platz

Zum Programm der transmediale.07 gehoert eine Reihe von Veranstaltungen, die
ausserhalb des Festivalzentrums in der Akademie der Kuenste am Hanseatenweg
praesentiert werden. Der Neubau der Akademie der Kuenste am Pariser Platz ist
ein wichtiger zweiter Veranstaltungsort, an dem die Festivalwoche schon am
Vortag der transmediale.07 mit einer Hommage an den vor genau einem Jahr
verstorbenen Nam June Paik beginnt.

Akademie der Kuenste, Pariser Platz 4, 10117 Berlin-Mitte

**************************************************
2. Nam June Paik: There is no rewind button for life
Montag, 29. Januar

Nam June Paik, der Vater der Video-Kunst, starb am 29. Januar 2006. Der
gebuertige Koreaner studierte Musik in Deutschland Ende der 50er Jahre, bevor
er als Mitglied der Fluxus-Bewegung zum bildenden Kuenstler wurde. Obwohl er
1964 New York zu seinem Arbeits- und Lebenszentrum machte, blieb Deutschland
seine 'Kuenstlerische Heimat’. Die Akademie der Kuenste erinnert an ihr
prominentes Mitglied.

18 h Traditionelle koreanische Musik im Foyer und Videoprojektionen in
verschiedenen Raeumen
19 h Begruessung Klaus Staeck. Anschliessend 'Paiks Kosmos'. Einfuehrung Wulf
Herzogenrath. Performances von Kunsu Shim, Gerhard Staebler und Mario
Bertoncini
21 h Podiumsdiskussion mit Mary Bauermeister, Pash Buzari, Anne-Marie Duguet,
Wulf Herzogenrath, Ira Schneider, Emmett Williams (angefragt). Moderation
Manfred Eichel
23 h Music-Performances von John Cage, gespielt von Mario Bertoncini.
Anschliessend Sturz des Klaviers
18 h - 24 h Video-Arbeiten von Nam June Paik: 'A Tribute to John Cage' (1973),
'Global Groove' (1973), 'Allan 'n' Allen's Complaint' (1982), 'Documenta 6
Satellite Telecast' (1977), 'Good Morning Mr. Orwell' (1984), 'Merce by Merce
by Paik' (1978), 'Stockhausen's Originale: Doubletakes' (1964-94), 'A Tribute
to Nam June Paik' (1982).

Installationen von Nam June Paik ('Mercury', 1991) und dem Preistraeger Toni
Serra des NJP Awards 2006

Eintritt 10 Euro, ermaessigt 7 Euro
Kartenreservierung Tel: +49-(0)30-20057-2000

**************************************************
3. Kempelen - Zwei Maschinen
Samstag, 3 Februar, 15 h

Von den vielen bescheidenen Spuren, die Wolfgang von Kempelen, Gelehrter und
Beamter am Hof Maria Theresias, in der Geschichte hinterlassen hat, sind seine
Sprechmaschine und sein schachspielender Androide die deutlichsten geblieben.
1769 praesentierte Kempelen einen mechanischen Schachspieler in orientalischem
Kostuem. Der 'Schachtuerke' entwickelte sich zu einer der grossen
Techniksensationen des 18. Jahrhunderts. Aber nur scheinbar hatte ein Automat
von der Ratio Besitz ergriffen, denn im Inneren verbarg sich ein Mensch.
Kempelens Sprechmaschine hingegen folgte aufklaererischen Ideen und sollte
Gehoerlosen eine vernehmbare Stimme verleihen. Die Konstruktion orientierte
sich am Vorbild des menschlichen Artikulationsapparats, und Kempelens 1791
erschienene Schrift ueber den Mechanismus der menschlichen Sprache zaehlt zu
den Anfaengen der Experimentalakustik.
Im Zentrum der Veranstaltung steht die Praesentation der Kempelen-Box mit
Nachbauten der beiden Maschinen, die zwischen 1999 und 2001 an der Universitaet
fuer angewandte Kunst Wien entwickelt und gebaut wurde.
Teilnehmer: Brigitte Felderer, Jakob Scheid, Ernst Strouhal
Moderation: Siegfried Zielinski

**************************************************
4. Medienkunst in der DDR?
Unabhaengige Film- und Medienkunst in der DDR 1976-1989
Sonntag, 4. Februar

In der Spaetphase der DDR gab es neben den offiziellen Bilderfabriken von
Babelsberg (DEFA) und Adlershof (Fernsehen) auch eine lebendige filmische
Subkultur. Viele Meter Schmalfilm wurden belichtet, die u.a. in privaten
Raeumen, in Kirchen, in Galerien, Konzertsaelen und improvisierten Festivals
aufgefuehrt wurden. Es waren zunaechst Maler, die Ende der 70er Jahre das
Medium des Super-8-Films fuer sich entdeckten, vor allem mittels der eigentlich
fuer Urlaubsaufnahmen vorgesehenen sowjetischen ‘Quarz’-Kamera. Multimediale
Aktivitaeten von A.R. Penck in Dresden oder von Lutz Dammbeck in Leipzig
loesten eine regelrechte Welle von Malerfilmen aus, die etwas spaeter auch
Ost-Berlin erreichte.

16 h Filmprogramm 'Revision DDR' (mit Werken von Lutz Dammbeck, Joerg Herold,
Else Gabriel, Via Lewandowsky, Yana Milev, Ulrich Polster)
18 h Diskussion 'Medienkunst in der DDR?' mit Lutz Dammbeck, Else Gabriel, Claus
Loeser, Helke Misselwitz, Klaus Staeck, Christoph Tannert, Dieter Daniels
20 h Filmprogramm 'Malerfilme in der DDR' mit Werken von Lutz Dammbeck, Helge
Leiberg, Cornelia Schleime, Andreas Dress, Christine Schlegel, Juergen
Boettcher, A. R. Penck. Filmprogramm kuratiert von Claus Loeser, Archiv
ex.oriente.lux

**************************************************
5. Edition Edison
Werkstatt-Installation: 1. - 3. Februar
Finissage Performance: Samstag 3. Februar, 18 h

Mehr als ein Jahrhundert lang konnte man Musik in Form physikalischer
Tontraeger, von der Walze des Edison-Phonographen bis zur CD, besitzen: Eine
kurze und ungewoehnliche Liaison zwischen Musik und Objekt. Die Schallplatte
schaffte den Sprung zum Fetisch, die Tage der CD sind bereits gezaehlt. Mit dem
Aufkommen des Kompressionsstandards MP3 und der Entwicklung des Internets kann
sich Musik nun wieder frei bewegen. Die 'Edition Edison' versammelt 12 Objekte
in einer limitierten Auflage - zwoelf Positionen zwischen Musik und Objekt - am
Ende des Zeitalters der Tontraeger.
Im Foyer der Akademie der Kuenste am Pariser Platz werden Nicolas Collins, Aleks
Kolkowski und FM3 eine Werkstatt-Installation betreiben. Die Kuenstler fertigen
drei Tage lang Objekte in Handarbeit. Die Auflage der entstehenden Kleinserien
entspricht der geleisteten Arbeit oder Nicht-Arbeit. Die 'Edition Edison' ist
ein Projekt von Nicholas Bussmann und erscheint im Diaphanes Verlag.
http://studiobeige.de
http://diaphanes.de

**************************************************
transmediale.07
unfinish!
festival for art and digital culture berlin
http://www.transmediale.de
info at transmediale.de
**************************************************


English version
**************************************************
Newsletter 2.1.2007

transmediale.07
unfinish!
January 31 - February 4, 2007
Akademie der Kuenste
Berlin, Hanseatenweg 10

transmediale @ Pariser Platz
**************************************************

1. transmediale @ Pariser Platz
2. Nam June Paik: There is no rewind button for life
3. Kempelen – Zwei Maschinen
4. Media Art in the GDR?
5. Edition Edison

**************************************************
1. transmediale @ Pariser Platz

The transmediale.07 programme includes a series of events that are being
presented outside the main festival venue of the Akademie der Kuenste on
Hanseatenweg. The new building of the Akademie der Kuenste on Pariser Platz is
an important second venue, where the festival week already begins a day before
the official opening, with an hommage to Nam June Paik who died exactly one
year ago.

Akademie der Kuenste, Pariser Platz 4, 10117 Berlin-Mitte

**************************************************
2. Nam June Paik: There is no rewind button for life
Monday, January 29

Nam June Paik, the pioneer of Video Art, died on January 29th, 2006. Born in
Korea he came to study music in Germany in the late fifties, before he engaged
in the Fluxus movement as a visual artist. Although he left for New York in
1964 Germany remained to be his 'artistic homeland'. The Akademie der Kuenste
commemorates its prominent member.

18 h Traditional Korean music in the Foyer and other spaces
19 h Opening Klaus Staeck, followed by ‘Paiks Kosmos’. Introduction Wulf
Herzogenrath. Performances by Kunsu Shim, Gerhard Staebler und Mario Bertoncini
21 h Panel discussion with Mary Bauermeister, Pash Buzari, Anne-Marie Duguet,
Wulf Herzogenrath, Ira Schneider, Emmett Williams (invited). Moderation Manfred
Eichel
23 h Music performance by John Cage, played by Mario Bertoncini. Followed by
falling piano.
18 h - 24 h Video works by Nam June Paik: 'A Tribute to John Cage' (1973),
'Global Groove' (1973), 'Allan 'n' Allen's Complaint' (1982), 'Documenta 6
Satellite Telecast' (1977), 'Good Morning Mr. Orwell' (1984), 'Merce by Merce
by Paik' (1978), 'Stockhausen's Originale: Doubletakes' (1964-94), 'A Tribute
to Nam June Paik' (1982).

Installations by Nam June Paik ('Mercury', 1991) and Toni Serra, winner of the
NJP Award for 2006

Admission 10 Euro, reduced 7 Euro
Ticket Hotline: +49-(0)30-20057-2000

**************************************************
3. Kempelen - Zwei Maschinen / Two Machines
Saturday, February 3, 15 h

Wolfgang von Kempelen, scholar and administrator in the court of Maria Theresia,
left many humble traces in history, the most memorable of which are his Talking
Machine and his chess-playing android. In 1769, Kempelen presented a mechanical
chess-player, dressed in an oriental costume. The 'Chess Turk' became one of the
great technical sensations of the 18th century. However, only ostensibly had an
automaton taken control of rationality, for on the inside, a man was hidden. In
contrast, Kempelen's Talking Machine was based on the ideas of enlightenment and
was supposed to give an audible voice to deaf people. The construction resembled
the human apparatus of articulation, and Kempelen's 1791 publication about the
mechanism of human speech marked the beginnings of experimental acoustics.
The event mainly revolves around the presentation of the 'Kempelen Box' with
reconstructions of both machines, which were developed and built at the
University of Applied Art Vienna between 1999 and 2001.
Participants: Brigitte Felderer, Jakob Scheid, Ernst Strouhal
Presented by: Siegfried Zielinski

.**************************************************
4. Media Art in the GDR?
Independent Film and Media Art in the GDR between 1976-1989
Sunday, February 4

In the last years of the GDR there was a lively film subculture that existed
beside the official image factories in Babelsberg (DEFA movies) and Adlershof
(TV). Multiple cine-films were produced and shown in private spaces, churches,
galleries, concert halls and improvised festivals. The medium of 'Super-8 film'
was first discovered in the late 70s by painters who adopted the Soviet ‘Quarz’
camera. Multimedia activities by A.R. Penck in Dresden or Lutz Dammbeck in
Leipzig triggered a veritable wave of films by painters, which later also
reached East Berlin.

16 h Film programme 'Revision DDR' (with works by Lutz Dammbeck, Joerg Herold,
Else Gabriel, Via Lewandowsky, Yana Milev, Ulrich Polster)
18 h Discussion 'Media Art in the GDR?' (in German) with Lutz Dammbeck, Else
Gabriel, Claus Loeser, Helke Misselwitz, Klaus Staeck, Christoph Tannert,
Dieter Daniels
20 h Film programme 'Films by Painters in the GDR' with works by Lutz Dammbeck,
Helge Leiberg, Cornelia Schleime, Andreas Dress, Christine Schlegel, Juergen
Boettcher, A. R. Penck. Film programme curated by Claus Loeser, Archiv
ex.oriente.lux

**************************************************
5. Edition Edison
Workshop Installation: February 1 - 3
Finissage Performance: Saturday, February 3, 18 h

For more than a century physical sound-storage media, from the cylinder of the
Edison phonograph to the CD, have made music something that can be owned - an
unusual liaison between music and object. The LP managed to become a fetish;
the days of the CD are already numbered. With the emergence of the standardised
compression format MP3 and the Internet, sounds are once again roaming freely.
’Edition Edison’ brings together twelve objects in a limited edition - twelve
positions between music and object at the end of the age of sound-storage
media.
In the entrance hall of the Akademie der Kuenste at Pariser Platz, Nicolas
Collins, Aleks Kolkowski and FM3 will run a workshop-installation. For three
days the artists will manufacture objects. The number of multiples they produce
for the edition will be equivalent to their labour or non-labour. Edition Edison
is a project by Nicholas Bussmann and published by Diaphanes.
http://studiobeige.de
http://diaphanes.de

**************************************************
transmediale.07
unfinish!
festival for art and digital culture berlin
http://www.transmediale.de
info at transmediale.de
**************************************************



---------------------------------------------------
transmediale.07  -  31 january - 4 february 2007
festival for art and digital culture berlin
---------------------------------------------------
transmediale - Klosterstr. 68 - 10179 Berlin
tel. +49 (0)30.24749-761 fax. +49 (0)30.24749-814
info at transmediale.de - http://www.transmediale.de
---------------------------------------------------
Member of the European Coordination of Film Festivals