[transmediale] tm.03 - newsletter workshops

Andreas Broeckmann abroeck at transmediale.de
Mo Dez 23 16:59:34 CET 2002


please see below for English version
**************************************************
Newsletter vom 23.12.2002

transmediale.03
[play global!]
Kuenstlerische Strategien fuer das globale Spiel

Weitere Programminformationen unter
http://www.transmediale.de

Workshops
**************************************************
1. transmediale.03 - Workshops
2. VVVV - Live-Video Software
3. Tapestry - Software
4. Proce55ing
5. Preservation of Video Tapes
6. Wireless Networks
7. Ogg/Vorbis and Open Media Standards
8. SPECIAL: sounds tactical

**************************************************
1. transmediale.03 - Workshops

Die transmediale.03 bietet an fuenf Nachmittagen Workshops an, bei
denen Kuenstler ihre Entwicklungsarbeit an neuen digitalen Tools
vorstellen. Besondere Aufmerksamkeit gilt dabei Projekten aus dem
Bereich der freien Software.

Die Zahl der Teilnehmer ist begrenzt, deshalb bitte zeitig anmelden!
Per Mail an workshop at transmediale.de (mit dem Titel des Workshops im
Betreff) oder telefonisch unter +49-30-24749-852. Kosten 10 bzw. 8
Euro ermaessigt. Akkreditierungen gelten _nicht_ fuer die Workshops.

Alle Workshops finden im Haus der Kulturen der Welt (John-Foster-Dulles-
Allee 10, 10557 Berlin, http://www.hkw.de) statt (ausser 'sounds tactical',
der im Podewil stattfindet) und werden auf Englisch abgehalten.

**************************************************

2. VVVV - Live-Video Software

Sebastian Oschatz (de), Joreg Diessl (at)
Meso/VVVV

VVVV ist eine grafische Programmiersprache fuer Windows. Der Fokus
der Software liegt auf Videosynthese und Echtzeitbearbeitung von
Bildmaterial. Der Workshop bietet eine erste Beruehrungsmoeglichkeit
mit der Software. Die Entwickler der Software leiten den Workshop
selbst und geben die Moeglichkeit, auch tiefer gehende Fragen vor Ort
in Theorie und Praxis zu diskutieren.

Sebastian Oschatz (*1967), Computerwissenschaftler, Mitbegruender von
meso digital media systems design, Frankfurt. Vortraege ueber
Interface Design an der Universitaet Ulm (http://idesign.meso.net).

Joreg Diessl (*1978), FH-Diplom Medientechnologie und -design,
Parasit bei meso, vulltime vvvvler, diverse Audio- und
Video-Installationen (http://joreg.ath.cx).

www.meso.net

Workshop: VVVV - Live-Video Software
Samstag 1. Februar 2003 / 14.00 - 19.00 Uhr, K3

**************************************************

3. Tapestry - Software

William Ross, Victoria Ward (uk)
Tapestry

Tapestry ist ein Onlinesystem, das verschiedene, von den Benutzern
bereitgestellte Medienformate zu stets neuen Geschichten verwebt.
Jeder darf mitmachen, mitdiskutieren und - eines Tages - die
Verantwortung uebernehmen fuer einen Teil des Gewebes.  Der
urspruengliche Sinn des Projekts lag darin, ein effektives Mittel zur
Sammlung und Praesentation von Augenzeugen-Berichten zu schaffen. Das
System wird von unterschiedlichen Sites benutzt, die Beweise zu
Menschenrechtsverletzungen, zum Treibhaus-Effekt oder aehnlichen
medien-unfreundlichen Themen sammeln. - Im Anschluss an den Workshop
folgt im transmediale salon eine Praesentation der Tapestry-Site
wastun.org mit Florian Schneider, The Yesmen, uva.

Will Ross' Portfolio erstreckt sich ueber die Stellung eines
Sozialbeauftragten bei der British Telecom bis zum eindeutig
unbeauftragten mcspotlight.org.

Victoria Ward arbeitet fuer Sparknow, eine kleine und respektlose 
Beratungsfirma fuer Wissensmanagement, die sowohl im privaten als 
auch im freiwilligen und im oeffentlichen Sektor aktiv ist.

www.spanner.org/tapestry

Workshop: Tapestry - Software
Sonntag 2. Februar 2003 / 14.00 - 19.00 Uhr, K3

**************************************************

4. Proce55ing

Casey Reas (it)
Interaction Design Institute Ivrea

Proce55ing ist eine Umgebung zum Erlernen der Grundprinzipien des
Programmierens im Kontext der elektronischen Kuenste und ein
elektronisches Skizzenbuch fuer die Konzeptentwicklung.
Workshop-Teilnehmer werden sich mit dem Programmieren als kreativem
Arbeitsmittel beschaeftigen, indem sie Programme fuer Bilder,
Bewegung und Verhalten schreiben. Die Software wird mithilfe der
Proce55ing-Umgebung geschrieben. Proce55ing ist ein offenes Projekt
und wurde initiiert von Ben Fry und Casey Reas.

Entwickelt am Interaction Design Institute Ivrea, Aesthetics und
Computation Group am MIT Media Lab.

www.proce55ing.net

Workshop: Proce55ing
Montag, 3. Februar 2003, 14.00 - 19.00 Uhr, K3

**************************************************

5. Preservation of Video Tapes

Torben Soeborg (dk)
Danish Video Art Data Bank

Museen fuer zeitgenoessische Kunst sammeln in zunehmendem Masse
Installationen, die unterschiedliche Medien verwenden. Diese
Sammlungsgegenstaende sind von erheblichen Problemen betroffen.
Welche Aspekte spielen bei der Konservierung und Ausstellung von
Multimedia-Installationen eine Rolle? Was sind die Kriterien fuer
Erhalt und Re-Installation der Arbeiten? Wird immer mehr technisches
Wissen erforderlich sein, um die Praesentation dieser Installationen
auch zukuenftig zu gewaehrleisten? Ohne eine Loesung werden eine
Reihe dieser Werke auf lange Sicht verloren gehen.

Video- und Grafikkuenstler Torben Soeborg von der Danish Video Art
Data Bank untersucht die Probleme die bei der Bewahrung von
immateriellen, unbestaendigen Medien und insbesondere bei der
Konservierung von Arbeiten auf aelteren Videocassetten auftreten. Er
macht Vorschlaege fuer "passive" und "aktive" Methoden, und stellt
praktikable Verfahren zur Diskussion.

www.videoart.suite.dk

Workshop: Preservation of Video Tapes
Montag 3. Februar 2003 / 16.00 - 20.00 Uhr, K1

**************************************************

6. Wireless Networks

Lars Aronsson (se)
Community Wireless Networking

Der Zugang zum Internet in Bueros, Schulen und oeffentlichen Plaetzen
wird in Zukunft zunehmend ueber drahtlose Funktechnologien
stattfinden. Waehrend der Zugang zum Internet eine immer wichtigere
Rolle im taeglichen kulturellen und wirtschaftlichen Leben einnimmt,
versuchen internationale Initiativen diese neuen
Kommunikationstechnologien fuer lokale Communities nutzbar zu machen.
Elektrosmog, eine Online-Diskussionsgruppe aus Stockholm, ist eine
der wichtigsten dieser neuen Organisationen, die sich mit dem
oeffentlichen Internetzugang ueber Funktechnologie auseinandersetzen.
Lars Aronsson wird in seinem Vortrag auf die Thematik eingehen und im
Anschluss die kulturelle und soziale Bedeutung dieser neuen
Funktechnologien zur Diskussion stellen.

Lars Aronsson ist Computerwissenschaftler und Programmierer. Im Jahr
2000 gruendete er Elektrosmog.
www.elektrosmog.nu

Workshop: Wireless Networks
Dienstag 4. Februar 2003 / 14.00 - 19.00 Uhr, K3

**************************************************

7. Ogg/Vorbis and Open Media Standards

Adam Hyde (gb)
Ogg/Vorbis and Open Media Standards

Ogg/Vorbis ist ein neuer, offener Medienstandard fuer
Audiokompression, der entwickelt wurde, um vorhandene proprietaere
und patentierte Formate zu ersetzen. Vorbis ist frei, offen und
unpatentiert, dadurch unterscheidet es sich von bestehenden Formaten.
Vorbis wurde als Teil des Ogg Projektes entwickelt. Ogg/Vorbis ist
Teil einer groesseren Initiative, die im Moment ein vollwertiges,
offenes Multimedia-System entwickelt. Dieser Workshop gibt eine
Einfuehrung in das Format und behandelt sowohl die technischen
Spezifikationen (Datenkompression, Codierung/Decodierung,
Hoervergleiche mit konkurrierenden Formaten) als auch die
philosophischen und rechtlichen Fragen, mit denen sich offene
Medienformate und Initiativen auseinandersetzen.

Adam Hyde ist Medienkuenstler und Musiker. Sein besonderes Interesse
gilt Streaming Media im Bild- und Audiobereich. www.radioqualia.net

Workshop: Ogg/Vorbis and Open Media Standards
Mittwoch 5. Februar 2003 / 14.00 - 19.00 Uhr, K3

**************************************************

8. SPECIAL: sounds tactical - ein Next 5 Minutes Tactical Media Lab

im Podewil, 5. - 7. Februar 2003, taeglich 12.00-18.00 Uhr

Der dreitägige Workshop beschaeftigt sich mit den Möglichkeiten der
Verwendung von Klangmaterial in Kunst, Aktivismus und taktischen
Medienkampagnen. Er findet statt als 'Tactical Media Lab' zur
Vorbereitung der Next 5 Minutes 4: Tactical Media Konferenz, die im
Mai 2003 in Amsterdam stattfinden wird. Eines der Projekte, die im
Rahmen des Workshops bearbeitet werden, ist 'pool.prj', ein
vielschichtiges kollaboratives Klangprojekt, das von Laurence Rassel
(be) and Cornelia Sollfrank (de) mit anderen Mitarbeiterinnen
entwickelt wird. Der Workshop wird organisiert vom Podewil in
Kooperation mit transmediale.03.

www.n5m.org

Information und Voranmeldung: workshop at transmediale.de, tel. 030-24749-852


**************************************************
transmediale.03
[play global!]
1 - 5 february 2003
international media art festival berlin
http://www.transmediale.de
info at transmediale.de
**************************************************


English version
**************************************************
Newsletter 23.12.2002

transmediale.03
[play global!]
Artistic Strategies for the Global Game

More programme information at
http://www.transmediale.de

Workshops
**************************************************
1. transmediale.03 - Workshops
2. VVVV - Live-Video Software
3. Tapestry - Software
4. Proce55ing
5. Preservation of Video Tapes
6. Ogg/Vorbis and Open Media Standards
7. Wireless Networks
8. Special: sounds tactical

**************************************************
1. transmediale.03 - Workshops

transmediale.03 offers hands-on workshops over a period of five
afternoons, during which the artists will present their work
developing new digital tools. Particular attention will be paid to
projects dealing with free software.

Since the number of participants is limited, please register early,
via e-mail workshop at transmediale.de, or phone +49-30-24749-852. Costs
10 Euro / 8 Euro reduced. Accreditations are _not_ valid for these
workshops.

All workshops take place at House of World Cultures in Berlin
(John-Foster-Dulles-Allee 10, D-10557 Berlin, http://www.hkw.de) -
save for the Next 5 Minutes special, 'sounds tactical' which takes
place at Podewil. The workshops will be held in English.

**************************************************

2. VVVV - Live-Video Software

Sebastian Oschatz (de), Joreg Diessl (at)
Meso/VVVV

VVVV is a graphical computer language for Windows. The software's
focus is on video synthese and real-time editing of image material.
The workshop offers a first encounter with this software. The
software developers will conduct the workshop themselves and give
opportunity for more profound q&a on theory and realisation.

Sebastian Oschatz (*1967), diploma in computer science, co-founder of
meso digital media systems design, Frankfurt, lectures in interface
design at university Ulm (idesign.meso.net).

Joreg Diessl (*1978), FH-Diploma in media technology and -design,
parasite at meso, vulltime vvvvler, various audio, video,
programming, installation works
(<http://joreg.ath.cx>http://joreg.ath.cx).

www.meso.net, vvvv.meso.net

Workshop: VVVV - Live-Video Software
Saturday 1 February 2003 / 14.00 - 19.00 hrs, K3

**************************************************

3. Tapestry - Software

William Ross, Victoria Ward (uk)
Tapestry

Tapestry is a collaborative storytelling system: it weaves a compound
narrative out of the disparate fragments entered by its inhabitants,
splicing and combining narrative steps to build a single navigable
mass of story. Anyone is free to contribute, discuss and one day take
responsibility for part of the weave. The original purpose of the
project was to find an effective way of gathering and presenting
eyewitness testimony. How to gather firsthand material from remote
and how to make that material engaging, informative and useful to
both the researcher and the casual passer-by without relying on
editorial expertise. The system is used by several sites to gather
and discuss evidence of human rights violations, climate change and
other media-unfriendly issues. - The workshop will be followed by a
presentation of the Tapestry-powered website wastun.org with Florian
Schneider, The Yesmen, and others, in the transmediale salon.

Will Ross has a portfolio that stretches from British Telecom's
corporate social responsibility unit to the decidedly anticorporate
mcspotlight.org.

Victoria Ward is with Sparknow, a small and irreverent Knowledge 
Management consultancy that mixes corporate, voluntary and public 
sector work.

www.spanner.org/tapestry

Workshop: Tapestry - Software
Sunday, 2 February 2003 / 14.00 - 19.00 hrs, K3

**************************************************

4. Proce55ing

Casey Reas
Interaction Design Institute Ivrea (it)

Proce55ing is an environment for learning the fundamentals of
computer programming within the context of the electronic arts and it
is an electronic sketchbook for developing ideas. Workshop
participants will explore the concept of programming as a means of
creation through writing programs for images, movement, and behavior.
We will be using the Proce55ing environment for writing the software.
Proce55ing is an open project initiated by Ben Fry and Casey Reas.

Developed at Interaction Design Institute Ivrea, Aesthetics and
Computation Group at the MIT Media Lab.

www.proce55ing.net

Workshop: Proce55ing
Monday, 3 February 2003, 14.00 - 19.00 hrs, K3

**************************************************

5. Preservation of Video Tapes

Torben Soeborg (dk)
Danish Video Art Data Bank

More and more museums for contemporary art are collecting
installations in which various media are used. These acquisitions are
surrounded by considerable problems. Which aspects play a role in the
conservation and re-installation of multi media installations? What
are the criteria for preservation and re-installation? Is there a
need for more technical know-how to ensure that these installations
can also be presented in the future? How can installations be
registered and documented? Without solutions, a number of these works
will, in the long term, have to be given up as lost.

Video and graphic artist Torben Soeborg of the Danish Video Art Data
Bank examines the problems with preserving the immaterial variable
media and more specific the conservation of works on old video tapes.
He put forward proposals for both "passive" and active" actions and
questions for discussion about what can be done? - and what should be
done?

Workshop: Preservation of Video Tapes
Monday 3 February 2003 / 16.00 - 20.00 Uhr, K1

**************************************************

6. Wireless Networks

Lars Aronsson (se)
Community Wireless Networking

There is a now widespread belief that access to the Internet
increasingly will use wireless technology in homes, offices, schools,
and public spaces. As access to the Internet becomes an increasingly
important part of our daily cultural, economic and social lives,
international initiatives are arising that aim to put these new
communication technologies in the hands of local communities.
Elektrosmog, an online discussion group based in Stockholm, is one of
the most important of these new organizations dedicated to public,
wireless Internet access.

Lars Aronsson will give a lecture and lead a discussion on the
cultural and social implications of these new wireless technologies
as well as provide an overview of current Swedish projects.

Lars Aronsson is computer scientist and programmer. He founded
Elektrosmog in 2000. www.elektrosmog.nu

Workshop: Wireless Networks
Tuesday 4 February 2003 / 14.00 - 19.00 hrs, K3

**************************************************

7. Ogg/Vorbis and Open Media Standards

Adam Hyde (nz/nl/gb)
Ogg/Vorbis and Open Media Standards

OggVorbis is a new open standard audio compression format designed to
replace existing proprietary, patented formats. Vorbis is different
from existing proprietary formats in that it is completely free, open
and unpatented. Developed as part of the Ogg project, OggVorbis is
part of a larger initiative currently being undertaken to create a
fully open multimedia system. This workshop will introduce the
format, focusing on both technical specifics (compression,
encoding/decoding, listening comparisons between competing formats)
as well as the philosophical and legal issues underpinning open media
standards and initiatives.

Adam Hyde is a new media artist and musician. He has a special
interest in streaming media, in both visual and audio contexts.
www.radioqualia.net

Workshop: Ogg/Vorbis and Open Media Standards
Wednesday 5 February 2003 / 14.00 - 19.00 hrs, K3

**************************************************

8. SPECIAL: sounds tactical - a Next 5 Minutes Tactical Media Lab

at Podewil, 5 - 7 February 2003, daily 12.00-18.00 hrs

The three-day workshop will examine the potentials for using sound
material in art activism and tactical media campaigns. It is
conceived as a Tactical Media Lab in preparation of the Next 5
Minutes 4: Tactical Media conference which is due to take place in
Amsterdam in May 2003. One of the projects to be developed during the
workshop is 'pool.prj' a multi-layered collaborative sound project
conceived by Laurence Rassel (B) and Cornelia Sollfrank (D) with
other collaborators. The workshop is organised by Podewil in
cooperation with transmediale.03.

www.n5m.org

Information and pre-registration: workshop at transmediale.de, tel.
030-24749-852


**************************************************

transmediale.03
[play global!]
1 - 5 february 2003
international media art festival berlin
http://www.transmediale.de
info at transmediale.de
**************************************************