[transmediale] newsletter - Exhibition / CONSPIRE...
transmediale
info at transmediale.de
Do Dez 13 18:06:27 CET 2007
Please see below for English version
**************************************************
Newsletter vom 13.12.2007
transmediale.08
CONSPIRE…
Festival: 29.1. - 3.2.2008
Ausstellung: 30.1. - 24.2.2008
Haus der Kulturen der Welt
Berlin, John-Foster-Dulles-Allee 10
Ausstellung ’CONSPIRE....’
**************************************************
1. Ausstellung ’CONSPIRE....’
2. Twisted Realities
3. Visionary Lives, Fictionalised Selves and Fictionalising Oneself
4. Utopian Politics and Dissonant Poetics
5. Bio-organic Systems
6. Haunted Past - Projected Future
7. Alternative Science / Science vs Fiction
8. Conspiratory Truth
9. Oeffnungszeiten, Eintrittspreise
**************************************************
1. Ausstellung ‘CONSPIRE…’
Die Ausstellung zum Thema CONSPIRE..., kuratiert von Natasa Petresin
Bachelez (u.a. ’In den Schluchten des Balkan’, Slowenischer Pavillon der
49. Venedig Biennale), untersucht die strategische Grundidee des
konspirativen Aktes in Anlehnung an die lateinische Herkunft des Wortes:
conspirare heisst auch 'gemeinsam atmen' - eine leise und kosmische
Einstimmung auf eine so anonyme wie intim strategische Zusammenarbeit.
Die kuenstlerischen Arbeiten naehern sich mit Instruktionen, Plaenen und
Andeutungen den Fakten unserer alltaeglichen Realitaet, erfinden neue oder
(pseudo)wissenschaftliche Methoden, mutmassen und fordern eine andere
Art der Wahrnehmung heraus.
Thematische Ueberlegungen - wie die der konspirativen Wahrheiten,
bioorganischer Systeme oder verdrehter Realitaeten - buendeln die
Kunstwerke in orientierende Cluster, die auf Fragen nach den verdeckten
Atmosphaeren und Strukturen verschwoererischer
Zustaende hinweisen. Im Folgenden werden diese Cluster und die darin
gezeigten Arbeiten vorgestellt. Die Ausstellung, fuer die rund ein
Drittel der Arbeiten neu zur transmediale.08 entstanden ist, wird bis
zum 24.Februar zu sehen sein.
**************************************************
2. Twisted Realities
Die Beitraege hierzu verzerren unser Verstaendnis von der Realitaet,
indem sie unsere Bezugspunkte veraendern und dadurch unsere alltaegliche
Realitaet seltsam oder zweifelhaft erscheinen lassen. Sie arbeiten mit
den Kategorien der scheinbaren Logik von Fakten und der Logik von
Fiktion als zwei Extremen derselben Erfahrungswelt. Die Grenzen koennen
verschwimmen (Janez Jansas Namensaenderung als persoenlicher Akt; Olga
Kisselevas Einschub immaterieller Information in eine architektonische
Konkretheit) und neue Ueberlebensstrategien aufwerfen wie die der selbst
organisierten mobilen Buergerinitiativen in Lisa Parks’ Werk.
Mit:
Einar Thorsteinn (is) - Non-Visual Object
SilentCell Network (si) – Looping Hooman Sharifi
Janez Jansa (it/si), Janez Jansa (si), Janez Jansa (si) - Signature,
Event, Context
Olga Kisseleva (ru/fr) – CrossWorlds; http://kisseleva.org
Lisa Parks (us) – Roaming; http://lisaparks.blogspot.com/
**************************************************
3. Visionary Lives, Fictionalised Selves and Fictionalising Oneself
Autofiktion als Projektion eines ‘larger-than-life’ Szenarios (Mangelos
Autofiktionalisierung und seine visionaeren poetischen Manifeste; Ilana
Halperins geologische Reisedokumentationen; die Visionen von Artur
Zmijewskis Protagonistin Lisa), die Aufloesung des schmalen Grats
tatsaechlicher und fiktionaler Urheberschaft (Hadjithomas und Joreige
mit dem Fotografen Abdallah Farah) oder die Instrumentalisierung der
eigenen kuenstlerischen Position durch die Schaffung einer fiktiven
Institution (Julius Koller) sind die Themen dieses Clusters.
Mit:
Julius Koller (sk) – UFO - Galeria Ganek
Dimitrije Basicevic Mangelos (hr) – Manifestos; http://www.mbasicevic.net/
Artur Zmijewski (pl) - Lisa
Ilana Halperin (us) - Towards Heilprin Land; http://www.ilanahalperin.com/
Joanna Hadjithomas (lb), Khalil Joreige (lb) - Wonder Beirut;
http://www.hadjithomasjoreige.com/
**************************************************
4. Utopian Politics and Dissonant Poetics
Massgebliche Antriebskraefte fuer die Arbeiten dieses Clusters sind zum
einen die leisen und poetischen Revolutionen (Peljhan und Khlebnikovs
performatives Theater der Betaetigung im Dauerbetrieb; YKON und ihr
Glaube an kuenstlerische Mikro-Nationen, die das Recht auf einen
legitimen Status haben; Bureau d’etudes’ Kartographie, die versteckte
oder geheime Phaenome darstellt), zum anderen die Dissonanz als
humorvolle Annaeherung, die problematische soziale oder politische
Sachverhalte darstellt (Julieta Arandas Kakophonie von Nationalhymnen;
Hassan Khans psychoanalytische Bruchstuecke von Erzaehlungen).
Mit:
YKON (fi) - M8 - Summit of Micronations; http://www.ykon.org/
Julieta Aranda (mx) - Standing Room
Matt O'dell (uk) - New Worship
Hassan Khan (eg) - The Hidden Location
Bureau d'etudes (fr) - End of Secrecy
Marko Peljhan (si), Velimir Khlebnikov (si) - LADOMIR AB
**************************************************
5. Bio-organic Systems
Auf der einen Seite steht Ursula Berlots abstrakte Darstellung
imitierender bio-organischer Systeme, auf der anderen Seite Norimichi
Harikawas Planetenkonstellationen: komplexe Galaxien, die sich zu einer
mystischen Verbindung zwischen Mensch, Natur und Ewigkeit zusammentun.
Mit:
Ursula Berlot (si) - Lumina / Pulsation; http://www.ljudmila.org/~berlotur/
Norimichi Hirakawa (jp) - a plaything for the great observer at rest;
http://counteraktiv.com/wrk.html
Knowbotic Research (at/de), Peter Sandbichler (at) - be prepared!
tiger!; http://www.krcf.org
Kimsooja (kr) - To breathe / Respirare; http://www.kimsooja.com
**************************************************
6. Haunted Past - Projected Future
Eines der Motive hinter diesen Projekten ist ein poetischer und
gegenwaertiger Revisionismus von faszinierenden historischen Ereignissen
(Societe Realistes Agentur plant Revolutionen; Lene Berg rechnet
persoenlich mit dem Kalten Krieg und dessen Propaganda ab). Laurent
Montarons poetische Erinnerung an die Zeppelin-Katastrophe erforscht,
welcher Nutzen von komplexen technologischen und infrastrukturellen
Erfindungen uebrig bleibt.
Mit:
Societe Realiste (hu/fr) - Transitioners: Le Producteur;
http://www.societerealiste.net/
Lene Berg (no) - The man in the Background
Laurent Montaron (fr) - Sans Titre (apres la sonosphere d'Elipson) /
What Remains is Future
**************************************************
7. Alternative Science/Science vs Fiction
Die Grenzen der kuenstlerischen Kompetenz, innerhalb derer man sich mit
wissenschaftlicher Fiktion beschaeftigt, erforscht Tobias Putrihs
Skulptur, inspiriert von Buckminster Fullers Theorie. Die Dokumentation
von individuellen, alternativen wissenschaftlichen Ansaetzen
thematisiert Alban Hajdinajs amateurhafter Erfinder, die kollektiven
Ansaetze zeigt Christoph Kellers Sammlung von im Internet kursierenden
Theorien zu mysterioesen Spuren von Flugzeugen am Himmel.
Mit:
Alice Miceli (br) - Chernobyl Project - the invisible stain;
http://www.jblog.com.br/chernobyl2.php
Christoph Keller (de) – Chemtrails; http://www.christophkeller.com/
Alban Hajdinaj (al) - Diskovery
Tobias Putrih (si) - Quasi-Random
**************************************************
8. Conspiratory Truths
Austauschen, erforschen (Trevor Paglens Katalogisierung militaerischer
Embleme, Alice Micelis Sichtbarmachung von Tschernobyls radioaktiven
Orten), umwandeln, kreativ falsch verwenden (Alain Declercqs und Egle
Budvytytes technisch brilliante Doku-Fiktionen) sowohl der historischen,
religioesen (Matt O'dells neue Weltordnungsikonographie) und
wirtschaftlichen Fakten (Bureau d’etudes’ Studie zum Ende der
Privatsphaere) als auch der Fakten, die von omnipraesenten
Organisationen etabliert wurden (UBERMORGEN.COM, Paolo Cirios und
Alessandro Ludovicos Software-Hack) - all das verbindet diese Arbeiten.
Eines der zentralen Momente jeder Verschwoerungstheorie ist, ihren
Wahrheitswert so plausibel wie moeglich zu machen. Deshalb arbeitet die
Mehrheit dieser Kuenstler mit visuellen Umsetzungen als gueltige und
schluessige Darstellung ihrer Verschwoerungsgegenstaende.
Mit:
UBERMORGEN.COM (at), Paolo Cirio (it), Alessandro Ludovico (it) - Amazon
Noir - The Big Book Crime; http://www.ubermorgen.com
Alain Declercq (fr) - Mike
Trevor Paglen (us) – Symbology; http://www.paglen.com/
Egle Budvytyte (lt) - Secta
Alice Miceli (br) Chernobyl Project - the invisible stain;
http://www.jblog.com.br/chernobyl2.php
Societe Realiste (hu/fr) - Transitioners: Le Producteur
Bureau d'etudes (fr) - End of Secrecy
Matt O'dell (uk) - New Worship
**************************************************
9. Oeffnungszeiten, Eintrittspreise
Die Ausstellung CONSPIRE...hat waehrend des Festivals (30.1-3.2.)
taeglich von 10 bis 21Uhr geoeffnet. Nach dem Festival (5.2-24.2.) ist
taeglich ausser Montag von 10 bis 20Uhr geöffnet. Der Eintrittspreis
betraegt fuenf Euro, ermaessigt drei Euro.
Haus der Kulturen der Welt
John-Foster-Dulles-Allee 10
10557 Berlin
**************************************************
transmediale.08
CONSPIRE…
festival for art and digital culture berlin
http://www.transmediale.de
info at transmediale.de
**************************************************
English version
**************************************************
Newsletter 13.12.2007
transmediale.08
CONSPIRE…
Festival: 29.1. - 3.2.2008
Exhibition: 29.1. - 24.2.2008
House of World Cultures
Berlin, John-Foster-Dulles-Allee 10
Exhibition ’CONSPIRE…’
**************************************************
1. Exhibition ‘CONSPIRE…’
2. Twisted Realities
3. Visionary Lives, Fictionalised Selves and Fictionalising Oneself
4. Utopian Politics and Dissonant Poetics
5. Bio-organic Systems
6. Haunted Past - Projected Future
7. Alternative Science/Science vs Fiction
8. Conspiratory Truth
9. Opening Hours, Admission
**************************************************
1. Exhibition ‘CONSPIRE…’
CONSPIRE… the transmediale exhibition, curated by guest curator Natasa
Petresin Bachelez (i.e. ‘Location Zero=Infinite: Creative Communities
and Locative Media’, the Slovenian Pavilion at the 49. Venice Biennial),
focuses on the strategic notion of the conspiratorial act. In poetic
reference to the term's Latin roots, conspirare, the exhibition
deconstructs the nature of conspiracy into a silent and cosmic act of
'collective breathing' suggesting a sharply targeted, yet anonymous and
intimate form of creative collaboration.
The works and projects chosen approach the perceptive borders of our
daily lives with coded instructions, exploratory maps and speculative
allusions which provoke alternative views about the way in which we
understand information and that which we believe to be universal truths.
As such thematic constructs around the notions of conspiratorial truths,
bio-organic systems and twisted realities emerge to form contextualising
the clusters explored within the exhibition, and are briefly described.
The exhibition, featuring many new works conceived for transmediale will
be open through February 24, 2008.
**************************************************
2. Twisted Realities
Warping our knowledge of reality, these contributions act as
reality-benders, rendering our reference points that draws the sense of
our everyday realities odd or questionable. They operate with the
categories of the logic of facts and logic of fiction as with two
extremes on the same line of experience and thought that can be blurred
(Janez Jansas’ name changing as a personal act, Olga Kisseleva’s
insertions of the immateriality of information into the architecture’s
concreteness), or follow the self-organised civil initiatives and their
strategies of survival (Lisa Parks).
featuring:
Einar Thorsteinn (is) - Non-Visual Object
SilentCell Network (si) – Looping Hooman Sharifi
Janez Jansa (it/si), Janez Jansa (si), Janez Jansa (si) - Signature,
Event, Context
Olga Kisseleva (ru/fr) – CrossWorlds; http://kisseleva.org
Lisa Parks (us) – Roaming; http://lisaparks.blogspot.com/
**************************************************
3. Visionary Lives, Fictionalised Selves and Fictionalising Oneself
Auto-fictions with the methods of projecting oneself onto a
larger-than-life scenario (Mangelos' self-fictionalisation and his
visionary poetic manifestos; Ilana Halperin’s geological travel
documentations and Artur Zmijewski’s protagonist Lisa’s visions),
decomposing the thin line between factual and fictive authorship
(Hadjithomas and Joreige with the photographer Abdallah Farah) or
instrumentalisation of one’s own artistic position to create fictional
institutions (Julius Koller).
featuring:
Julius Koller (sk) - UFO- Galeria Ganek
Dimitrije Basicevic Mangelos (hr) – Manifestos; http://www.mbasicevic.net/
Artur Zmijewski (pl) - Lisa
Ilana Halperin (us) - Towards Heilprin Land; http://www.ilanahalperin.com/
Joanna Hadjithomas (lb), Khalil Joreige (lb) - Wonder Beirut;
http://www.hadjithomasjoreige.com/
**************************************************
4. Utopian Politics and Dissonant Poetics
Soft, dark ... yet poetic revolutions are the key elements lingering in
the shadow of these works (Marko Peljhan’s and Velimir Khlebnikov's
ongoing collaborative conceptual theatre of operations’, YKON and its
belief in the legitimate status of artistic micro nations’, Bureau
d’etudes’ engaged mapping of privacy), a state of being which may emerge
as humorous dissonance expressing problematic social or political issues
(Julieta Aranda’s sonic cacophony of national anthems; Hassan Khan’s
psychoanalytical fragments of narratives).
featuring:
YKON (fi) - M8 - Summit of Micronations; http://www.ykon.org/
Julieta Aranda (mx) - Standing Room
Matt O'dell (uk) - New Worship
Hassan Khan (eg) - The Hidden Location
Bureau d'etudes (fr) - End of Secrecy
Marko Peljhan (si), Velimir Khlebnikov (si) - LADOMIR AB
**************************************************
5. Bio-organic Systems
Ursula Berlot’s abstract representations, mimicking bio-organic systems
on one hand and Norimichi Harikawa’s planetary constellations on the
other are complex projects that collude to link the mystical and
inexplicable nature of humanity and eternity, ultimately a search for
something as elusive as a universal truth.
featuring:
Ursula Berlot (si) - Lumina / Pulsation; http://www.ljudmila.org/~berlotur/
Norimichi Hirakawa (jp) - a plaything for the great observer at rest;
http://counteraktiv.com/wrk.html
Knowbotic Research (at/de), Peter Sandbichler (at) - be prepared!
tiger!; http://www.krcf.org
Kimsooja (kr) - To breathe / Respirare; http://www.kimsooja.com
**************************************************
6. Haunted Past - Projected Future
One of the motives behind these projects lays in the poetic or
revisionist intrigues of unsolved historical events (Societe Realiste’s
agency for planning revolutions; Lene Berg’s personalised account of the
Cold War and its propaganda). Whatever good remains from the fallout of
misconceived technological and infrastructural inventions is explored by
Laurent Montaron with his poetic reminder of the Zeppelin catastrophe.
featuring:
Societe Realiste (hu/fr) - Transitioners: Le Producteur;
http://www.societerealiste.net/
Lene Berg (no) - The man in the Background
Laurent Montaron (fr) - Sans Titre (apres la sonosphere d'Elipson) /
What Remains is Future
**************************************************
7. Alternative Science/Science vs Fiction
Explorations into the limits of artistic competence in dealing with
scientific fictions (Tobias Putrih’s sculptural proposal, inspired by
Buckminster Fuller’s theories), documenting personal and alternative
scientific proposals (Alban Hajdinaj's focus on an Albanian amateur
geophysicist) against collective ones (Christoph Keller’s assemblage of
Internet-based theories on the mysterious forms of aircraft chemtrails).
featuring:
Alice Miceli (br) - Chernobyl Project - the invisible stain;
http://www.jblog.com.br/chernobyl2.php
Christoph Keller (de) – Chemtrails; http://www.christophkeller.com/
Alban Hajdinaj (al) - Diskovery
Tobias Putrih (si) - Quasi-Random
**************************************************
8. Conspiratory Truths
Researching, unveiling and transposing (Trevor Paglen’s revelation of
non-existant military practice, Alice Miceli’s research into Chernobyl’s
caesium induced afterglow), converting and strategically misusing (Alain
Declercq’s and Egle Budvytyte’s technically brilliant docu-fictions)
either historical, religious (Matt O’dell’s new world iconography) or
corporate processes (Bureau d’etudes’ study on the loss of privacy;
UBERMORGEN.COM, Paolo Cirio and Alessandro Ludovico’s software jamming)
link these works. As one of the central preoccupations of any successful
conspiracy theory, the rendering of truth as a distinct plausibility
leads us into a gray world of suspicion and insecurity.
featuring:
UBERMORGEN.COM (at), Paolo Cirio (it), Alessandro Ludovico (it) - Amazon
Noir - The Big Book Crime; http://www.ubermorgen.com
Alain Declercq (fr) - Mike
Trevor Paglen (us) – Symbology; http://www.paglen.com/
Egle Budvytyte (lt) - Secta
Alice Miceli (br) Chernobyl Project - the invisible stain;
http://www.jblog.com.br/chernobyl2.php
Societe Realiste (hu/fr) - Transitioners: Le Producteur
Bureau d'etudes (fr) - End of Secrecy
Matt O'dell (uk) - New Worship
**************************************************
9. Opening Hours, Admission
The exhibition CONSPIRE….stays open daily during the festival (30.1. –
3.2.) from 10 through 21 hrs. After the festival opening hours are 10
through 20 hrs, daily except Mondays. The admission is five euros,
reduced three euros.
**************************************************
transmediale.08
CONSPIRE…
festival for art and digital culture berlin
http://www.transmediale.de
info at transmediale.de
**************************************************